pátek 22. července 2011

Omáčka z pečených rajčat

Rajčata začínají být ve formě a tak je potřeba toho využít a zásobit se na zimu. Omáčka z kupovaných plechovkových soudkových rajčat je podle mě docela dobrá, ale pečení rajčatům dodá skvělou chuť. Navíc mám v poslední době z vlastnoručně vyrobených marmelád, sirupů a podobných věcí strašně dobrý pocit.
Recept je z kuchařky Zpátky domů od Hanky Michopulu a hned jak jsem ho viděla, hned jsem na tu omáčku dostala chuť. Je to velmi jednoduché, práce téměř žádná a výsledek více než uspokojivý. Otázkou je, jak dlouho vydrží, když nemáme špajz a lednice je nám věčně malá. Sice to moc nechápu, jak je možné, že dvěma lidem nestačí jedna velká lednice, ale prostě to tak je.


Ingredience (na cca 500ml sklenici omáčky):
1kg zralých středně velkých rajčat
1 lžíce třtinového cukru (pokud jsou rajčata hodně sladká, lze vynechat)
4 stroužky česneku
hrst čerstvého tymiánu
olivový olej

Postup:
Troubu si rozehřejeme na 110°C. Omytá a osušená rajčata překrojíme na polovinu a naskládáme řezem nahoru na pekáč vymazaný olivovým olejem. Posypeme cukrem a pokapeme olivovým olejem, do kterého jsme prolisovali česnek - pokud možno se snažíme trefit na rajčata, ne mimo ně. Nakonec posypeme tymiánem a dáme péct na minimálně dvě, lépe však tři hodiny. Ještě horká rajčata plníme do zavařovací sklenice, kterou jsme předem vypláchli horkou vodou a 10 minut nechali osušit v troubě na 145°C. Ihned zavíčkujeme.
Loni jsem podle stejného receptu dělala sušená rajčata, který jsem pak nakládala do oleje. Postup je úplně stejný, jen dobu pečení protáhneme alespoň na šest hodin.

24 komentářů:

  1. Pečené rajčiny sú to čo milujem jesť na dovolenke, ale možno by mi zachutili aj doma :). Dík za pripomenutie.

    OdpovědětVymazat
  2. můžu se zeptat jakou má omáčka trvanlivost? děkujííí

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně po tomhle receptu jsem se loni koukala, když jsme měli nadbytek rajčat od tchána ze zahrádky. Jestli to bude i letos taková rajčatová smršť, tak určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  4. Kačka Tomaťačka22. července 2011 v 22:12

    Vypadá to strašně dobře, když bude ve skleníku hodně račat, zkusím delší i kratší variantu. Třeba by byly fajn hnedka po upečení i na bruschettu, trocha oleje možná pesta... těším se!

    OdpovědětVymazat
  5. Hm, zaujimave. Vyzera to byt na skvelu mnamku.

    OdpovědětVymazat
  6. Jooo, žádný špajz a normální (rozuměj malá) lednice, to dobře znám. Já mám na potraviny pouhou jednu skříňku v lince, a co jsem začala péct chleba, je furt zaflákaná milionem druhů mouky. Chtěla jsem si koupit ještě jednu skříňku k lince (na úkor pocitu volného prostoru), ale ta přiblblá firma naschvál zkrachovala :-)
    Zavařovací recepty se mi strašně líbí, ale jsem jelito, vždycky mi to zkvasí nebo zplesniví, ať myju a suším, jak chci :-)
    Slečna Barbora

    OdpovědětVymazat
  7. A to jsme ještě s přítelem takoví magoři, že máme každej svojí rýži a své těstoviny. Ale ať mi nikdo nevykládá, že vrtule chutnají lépe než penne :-DDD
    Slečna Barbora

    OdpovědětVymazat
  8. nejčastěji a nejradši to dělám z malých (čery) rajčátek.. řádně zasolit a česnekovat péci tak 4 hodiny.. nejenom k přímé spotřebě:-) je to divné, že naše rajčata, ač žiju na jihu, jsou ještě zelené..

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem tyhle rajčata podle Hanky M. dělala vloni poprvé a dokonce vícekrát. Měly obrovský úspěch!
    Jen jsem nevěřící ohledně trvanlivosti a všechno ještě 20 minut steriluji. V hrnci na utěrce, zalité ze 2/3 vodou. Krásně mi vydržely.
    Letos se chystám na rajčatovo-česnekové orgie ve velkém, opravdu to stojí za to! :-)
    Čtenářka a mlsoň Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. S tou ledničkou jsme na tom my dva také úplně stejně...:-)

    OdpovědětVymazat
  11. Něco podobného jsem okoukala u Nigelly...trouba se zapne na 220°C, podobně připravená rajčata na plechu se strčí dovnitř a nechají se 8 hodin v "sušit" zavřené troubě...podle velikosti rajčat se může tento cyklus ještě jednou zopakovat...

    OdpovědětVymazat
  12. to Kinga: urcite (hlavne, kdyz se povede uchovat kousek leta v lahvicce na zimu) :-)
    to happy.lenulka: no comment
    to Martina: tak, tak :-)
    to Madla: zavidim nadbytek rajcat
    to Klara: Kacka Tomatacka? Tak to uz je fakt moc :-D Cast omacky jsem snedla hned s bagetou a na bruschette by to bylo urcite jeste lepsi
    to Gabriel: diky
    to Adriana: je to tak dobry, ze jen si to to vzpomenu, uz zase slintam
    to slecna Barbora: ja vybirala byt podle velikosti kuchyne a uloznych prostor, takze na veci, co nemusi byt v chladu mam mista dost, ale spajz mi chybi... S tim zavarovanim je to zapeklite - uz mi letos zkvasil jahodovej jam, tak uvidim, jak to dopadne s tim ostatnim
    PS: penne rulezzz :-D
    to Myartbook: z cherry rajcat jsem to delala loni, jen jsem susila dele a nakladala do oleje. Tahle rajcata byla kerikova, velikosti neco mezi cherry a normalnim rajcetem
    to Hanka: ja jsem nikdy nic nesterilovala, vetsinou vsechno snime skoro hned :-) Muzes mi prosim nejak osvetlit, co znamena "v hrnci na uterce"? Predem moc diky
    to Mirek: asi vyrabeji nejake male lednice ;-)
    to anonymni: predpokladam, ze se trouba nahreje na 220°C a vypne - pokud tedy cilem snazeni neni cerny prach ci vyhorela kuchyn :-) Tenhle recept na susena rajcata jsem zkousela, ale neususilo se to dost, jeste jsem pak dosusovala druhy den.

    OdpovědětVymazat
  13. "V hrnci na utěrce" znamená, že do prázdného hrnce poskládám utěrku, na ní dám uzavřené skleničky s džemem, či rajčaty, celé to zaliji vodou tak do 2/3 výšky skleniček, přiklopím pokličkou a přivedu k varu. Skleničky se mohou dotýkat jedna druhé. A od bodu varu 20 minut nechám přiklopené bublat. Pak vyndám a nechám vystydnout. Steriluji takhle už léta a nikdy se mi nic nezkazilo a ikdyž mám velikou lednici, místo na skleničky s rajčaty, či džemem by v ní stejně nebylo... :-)
    mlsoň Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. to Hanka: dekuju moc za osvetleni problemu :-) Vyzkousim.

    OdpovědětVymazat
  15. to je super!!! musím udělat!!...M*

    OdpovědětVymazat
  16. to Marcela: :-) rozhodne doporucuju

    OdpovědětVymazat
  17. Zítra "Jdu do toho"! Dnes jsem sklidila rajčátka,courám po netu, hledám recept, jakože co s nima... toto bude to pravé! A zbytek na marmeládku! Mnam!

    OdpovědětVymazat
  18. to Janaen: rozhodne doporucuju... asi se vrhnu na dalsi varku :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Včera jsem je/ji dělala. Přestože mám kuchařku od H.M.(zatím jsem podle ní pekla dva jahodové koláče) s touto omáčkou jsem byla mírně na vážkách; přečetla jsem si diskuzi na jejím blogu k tomuto receptu a ne všechny pokusy dopadly dobře. Ale když jsem tady recept uviděla - a na vás a vaše chutě dám, už jsem podle vás pekla a vše dopadlo dobře - tak jsem se rozhodla, že omáčku zkusím. Dopadla dobře, jen jsem ji přisolila fleur de sel (rajčata byla sladší). Těším se na další recepty. Jitka

    OdpovědětVymazat
  20. to Jitka: ja mam s kucharkou jen same pozitivni zkusenosti a zrovna u tohohle receptu mi pripadaji ty kometare na jejich strankach mimo... Jde jen o to, ze rajcata zustanou i po upeceni vcelku, ale kdyz se prendaji do sklenice/misky, tak je to takova rustikalni omacka. Kdo chce, muze si to rozmixovat :-)

    OdpovědětVymazat
  21. píšu až nyní, a proč? Povedly se a jsou prostě suprový! Lucko, opět díky ♥

    OdpovědětVymazat
  22. to Janaen: no tak to jsem rada :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...