neděle 2. května 2010

Sacher - narozeninový


Moje babička Sacher miluje. Chodily jsme na něj do jedné kavárny, ale už ho nemají. Asi ho nikdo jiný nejedl, tak ho zrušili. Což znamená, že na stránkách sacher.com pěkně kecaj', že je to nejoblíbenější dort na světě. Zdálo se, že babiččiny narozeniny by mohly být dobrá příležitost zkusit jeden Sacher upéct. Později se ukázalo, že jeden není tak úplně přesný počet a že kdybych místo odhadování počítala, udělala bych líp.

Recept na originální Sacherův dort vznikl v roce 1832 a je bedlivě střeženým tajemstvím vídeňského hotelu Sacher. Všeobecně známé je, že se skládá z kakaového korpusu, meruňkové marmelády a čokoládové polevy. A podává se s neslazenou šlehačkou. To je k původnímu receptu asi tak všechno. Můj recept je od Lukáše Pohla a byl to jeden z prvních receptů, které jsme zkoušeli v cukrářském kurzu.

V poznámkách z kurzu mám napsáno, že uvedené množství vystačí na jeden dort o průměru 15cm. Mám dvě 12cm formy, odhadla jsem (zjevně špatně), že udělám těsto z 1,5 dávky. A pak jsem se nestačila divit. Řekla bych, že podle tohohle receptu by mohl vzniknout jeden pěkný velký dort. Nebo šest malých.


Ingredience:
11 vajec
300g cukru krupice
150g hladké mouky
120g hrubé mouky
75g holandského kakaa
150g oleje
---
sklenice meruňkového džemu
2 panáky Grand Marnier (neměla jsem a doufala jsem, že když mi barman poradil vzít namísto toho Cointreau, že to nebude moc velká Babicárna, ale jak se tak dívám na Wikipedii, tak je... Sakra Juro!)
---
250g čokolády
cukrový rozvar

Moje zápisky, ohledně toho, jak se takový rozvar dělá a kdy se má vmíchat do rozpuštěné čokolády, jsou velmi stručné a vlastně z nich nejde nic zjistit. Tuhle fázi jsem asi dost pokazila a výsledně se poleva vůbec neleskla.
Internet o cukrovém rozvaru říká toto: 225 g cukru krystal a 125 ml vody dejte do kastrůlku a na středním plameni svařujte asi deset minut; nemíchejte. Do horké směsi se ponoří drátěné očko, a pokud při fouknutí odlétají cukrové bublinky, je rozvar perfektní.
Já teda provedla něco v tom smyslu, ale když jsem rozvar vlila do rozpuštěné čokolády, tak to celé začlo velmi rychle houstout a radši se ani nepřiznám, co všechno jsem pak s polevou musela provádět, aby zase tekla. Příště si asi vystačím jen s rozpuštěnou čokoládou.

Postup:
Bílky s cukrem vyšleháme v pevný sníh (šlehala jsem v robotu nadvakrát, přeci jenom jedenáct bílků je jedenáct bílků). V jiné míse prošleháme žloutky s olejem, až vznikne emulze. Smícháme se sněhem. Vsypeme obě mouky a kakao a promícháme (je třeba dát pozor, aby v těstu nezůstaly žmolky kakaa; nevypadá to pak v řezu dortu dobře a ani to dobře nechutná, když se kousne do nerozmíchaného kakaa). Pečeme v troubě předehřáté na 160°C asi 30-40 minut; jestli je upečeno, můžeme zkusit pomocí špejle.
Upečený korpus necháme vychladnout, seřízneme vypouklý vršek, vyndáme z formy, dvakrát prokrojíme a potřeme horkým meruňkovým džemem smíchaným s Grand Marnier. Potřeme i vršek a strany dortu. Nakonec potahujeme čokoládovou polevou a dáme vychladit do lednice. Sacher je lepší nechat několik dní odležet, než ho do sebe nacpete.

Všechno nejlepší k narozeninám, babi!

13 komentářů:

  1. chichi, asi to měl být poloměr? Z jedenácti vajec.. A smím li se zeptat, co máte za robot? my máme bosch, pise, ze da i 20, ale moc casto ho takovými hromadami netrápím.. nicméně sachr krásný, taky ho plánuju zkusit.. ale asi počkám na první domácí meruňkovou marmeládu:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Sachr byl můj narozeninový favorit po dobu dvou let. Poté jsem jej nahradila marlenkou (2 roky) a momentálně mi chutná jakýkoliv, kterýkoliv, veškerý potahovaný marcipánem. Ale vypadá to, že sis jeho pečení užila =)

    OdpovědětVymazat
  3. to anonymni: hihi, asi mate pravdu - zda se, ze jsem byla v kurzu nepozorna... Mixer mam tento: http://www.alza.cz/kenwood-266-prospero-d148621.htm, nejdriv jsem tam dala vsech 11 bilku, ale hmota nabyvala a nabyvala, az se zdalo, ze vyleze z misy, tak jsem to pro jistotu rozdelila a vyslehala postupne. Co se tyka marmelady, tak mam domaci, ale davam do ni zazvor nebo muskatovy orisek a to asi do sacheru nepatri...
    to Paja: Marcipan ja naopak moc nemusim a nikdy jsem nemusela. I kdyz je fakt, ze ty dorty vypadaji krasne... Peceni jsem si uzila - ostatne jako temer vzdy (proto to delam ;-))

    OdpovědětVymazat
  4. Sacher - ideální narozeninový dort. Jen se musí umět. Nesnáším kavárenské Sachery (ten pravý z Vídně vyjímaje :-) - většinou jsou suché, marmelády by se v nich člověk nedohledal a vrcholem všeho je sprejová šlehačka :-( (i když na Sachera u Myšáka a v Saint Tropez se teprve chystám). Mám svůj osvědčený recept a ten zatím chutnal všem a řekla bych, že se nejvíce podobal originálu. Líbí se mi nápad s mini dortíky ;-).

    OdpovědětVymazat
  5. to coco-choc: presne tak, nesnasim suche Sachery (vidensky jsem nikdy nemela) a ani jine suche dorty... Tenhle recept je super, suchy neni ani trosku a navic se prokrajuje dvakrat a je tam tedy marmelady dost :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Pravy sacher od Sachera a original od Demela!(dedic Sacher utekl i s receptem ke konkurenci, tak to zacali delat jinak).To by to melo byt spravne. Demel neprorezava, ale cele oplaca merunkovou marmeladou a na to cokoladouvou polevu.

    OdpovědětVymazat
  7. Nikdy jsem si v cukrárně Sacher nevybrala připadal mi moc obyčejný :), ne moc nazdobený žádné ovoce, málo šlehačky, ale když jsem si přečetla tento Váš recept sbíhají se mi na něj sliny:), Moc děkuji, Verča

    OdpovědětVymazat
  8. Verca: neni zac, Sacher je fajn dort, i kdyz na to nevypada :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Lucko,
    Teď nějak nechápu poměry, z těch jedenácti vajec je to tedy cca na jen velkou formu? Potřebuju taky přepočítávat, chci ho úpéct tátovi k narozeninám jako podklad třípatrového dortu, bude tam ale 60 lidí, takže jej budu péct ve velké litinové wok pánvi (na něj 30 formu ořechového dortu a na něj 20 banánového), jsem fakt zvědavá jestli to nezkonim!
    Bláža

    OdpovědětVymazat
  10. oprava: Jen mělo být jak - jak velkou formu?
    Bláža

    OdpovědětVymazat
  11. Blaza: ja uz si to bohuzel nepamatuju, ale jak se divam na fotky, tak ta 1 davka je urcite aspon na 25cm formu, ne-li na vetsi.

    OdpovědětVymazat
  12. Můžu se prosím zeptat, vrtá mi to hlavou, že tam nemáte čokoládu v korpusu, ale kakao? Jak pořád vybírám recept na Sacher, který bych ráda konečně upekla, tak většinou je všude právě čokoláda.... Děkuji moc předem za radu. Veronika

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...